Hoe een geboorteproces begint en verloopt, daar hebben we zelf maar beperkt invloed op. Je weet vantevoren nu eenmaal niet wanneer het gaat beginnen, hoe snel het zal gaan en met welke wendingen je zal moeten meebewegen. Het is een proces van loslaten van controle.

Toch zijn er een aantal dingen waar je wél zelf invloed op hebt rondom de geboorte en éen van die dingen is het gebruiken van je eigen positieve gedachtenkracht door het trainen van een positieve mindset. (De andere zaken waar je invloed op hebt, zijn eigen regie en jezelf bewust ontspannen). Ik wil je graag iets meer vertellen over wat een positieve mindset is en hoe een positieve mindset je kan helpen tijdens het geboorteproces.

positief zwanger zijn

Wat is een positieve mindset?

Een mindset is een manier van denken. Je mindset bepaalt hoe je over dingen denkt, wat je gelooft over jezelf en de wereld om je heen. Je zou kunnen zeggen; het is de bril waarmee je kijkt naar alles en iedereen, maar je bent jezelf vaak niet bewust van het feit dat je een bril op hebt en dat je de werkelijkheid dus filtert en kleurt met je bril. 

Grofweg zou je kunnen zeggen; je kunt een negatieve mindset hebben of een positieve mindset. (In werkelijkheid is het een stuk complexer en is er veel grijs gebied tussen negatief en positief, maar om de uitleg simpel te houden, maak ik het even zwart/wit.) Wanneer je een negatieve mindset hebt, zul je veel negatieve gedachtes hebben. Over alles en iedereen. Dat is heel erg jammer, want er is een verbinding tussen je geest en je lichaam, die ervoor zorgt dat wat je denkt invloed heeft op hoe je je voelt. Het lichaam volgt de geest. Deze wet van de psycho-fysieke respons zorgt er bij negatieve gedachtes dus voor dat je je niet prettig gaat voelen. Dat kunnen emoties zijn, zoals boosheid, onzekerheid of verdriet, maar ook fysieke sensaties, zoals je hartslag die omhoog gaat, dat je hoger gaat ademhalen of dat je bijvoorbeeld gaat blozen.

gedachten-opschrijven

Bewust worden van je gedachten

Mensen hebben zo’n 50.000 gedachtes per dag en een groot deel daarvan is volledig onbewust. Er zijn dus héél veel gedachten waarvan we nauwelijks in de gaten hebben dat we ze denken. Pas als je je bewust gaat worden van je gedachten, door ze bijvoorbeeld met regelmaat op te schrijven, merk je vaak op welke gedachten je eigenlijk hebt en wat die gedachten met je doen. Het makkelijkst is om te beginnen met het effect; als je je boos of gestresst of verdrietig voelt; ga dan eens even zitten en schrijf op welke gedachten daaraan vooraf gingen. Vaak is het niet één enkele gedachten, maar een hele gedachtenstroom. De ene gedachte leidt vaak razendsnel tot de volgende en nog een en nog een.

Als je dit een poosje elke dag doet, gedurende minimaal 1 tot 2 weken, en ook wanneer je je goed, opgelucht, blij of relaxed voelt, dan ga je ontdekken dat deze connectie tussen gedachten en lichaam er écht is. Ook bij jou. Je kunt erachter komen of je veel negatieve gedachten hebt en welke gedachtenpatronen je hebt; gedachten die vaak bij je terugkomen. Als die gedachtenpatronen negatief zijn en vaak onbewust zijn, dan noemen we dat piekeren. En al dat piekeren, bezorgt je waarschijnlijk een rotgevoel.

Bewust meer positieve gedachten hebben

Stel nu dat je opmerkt dat je veel negatieve gedachten hebt over je naderende bevalling. Je hebt bijvoorbeeld opgemerkt bij jezelf dat je ervan overtuigd bent dat bevallen moeilijk en pijnlijk is. Dat vult je met een gevoel van angst en onzekerheid. ‘Zal je het wel aankunnen? Wat als je in paniek raakt?’ Meer zorgen, meer piekeren, meer angst… Je komt zo gemakkelijk in een negatieve gedachtenspiraal en dat voelt niet fijn.

Als je deze negatieve gedachten wilt ombuigen naar positieve gedachten, dan kun je jezelf afvragen: ‘Wat is het dat ik niet wil? Waar ben ik bang voor?’ Achter elke negatieve gedachte zit in feite een angst. Om je daar bewust van te worden, kan confronterend zijn, maar het is de moeite waard. Want hierna draai je als het ware de medaille om en kun je jezelf afvragen: ‘Wat wil ik dan wél? Waar verlang ik eigenlijk ten diepste naar?’ 

Wanneer je dat helder hebt, kun je jezelf bewust gaan voeden met positieve gedachten, waar je je juist prettig door gaat voelen. Dit voorbeeld uitgewerkt:

  • Negatieve gedachte: ‘Bevallen is moeilijk en pijnlijk’
  • Wat wil ik niet? Waar ben ik bang voor? –> Ik wil geen moeilijke en pijnlijke bevalling
  • Wat wil ik wél? Waar verlang ik naar? –> Ik wil een soepele en comfortabele geboorte
  • Positieve gedachte: De geboorte zal soepel en comfortabel zijn. Of: Ik bereid me voor op een soepele, comfortabele geboorte.

Het is belangrijk om de positieve gedachtes in je eigen woorden op te schrijven, zonder ontkenningen (geen ‘niet’ of ‘nooit’ erin!) en zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd. Je zou deze bewuste, positieve gedachten ook positieve affirmaties kunnen noemen. Lees daarover meer in dit artikel.

gedachten

Ik ben Sabine

Ik help zwangere vrouwen en moeders met jonge kinderen om meer flow en ontspanning te ervaren. Dit doe ik door het aanbieden van hypnobirthing cursussen, privé sessies geboortevoorbereiding op maat, de online cursus voorbereiden op de kraamtijd, zwangerschaps- en mamacoaching en cursussen voor moeders. Ik richt me op het creëren van vertrouwen, rust en balans, waardoor (aanstaande) moeders optimaal kunnen ontspannen en genieten van het moederschap. 

Momflow

Sabine Stroeken-Visser
T: 06 2364 6740
E: sabine@momflow.nl
I: www.momflow.nl 

Postadres:
Lanuariusweg 15
3453 JA De Meern

X